2. TEAMR-PROCESSEN™

Nu väntar en spännande resa

Som processledare är du ”motorn” i den resa ni nu ska göra tillsammans i teamet. Nyckeln till att göra er vardag smidigare och effektivare är att ni tillsammans ska lösa en rad uppdrag i Teamr-appen. Hela teamet ska vara med - men du förväntas stå för drivet.

Så här ser Teamr ut

Teamr är en spel-influerad teamutveckling, baserad på forskning och etablerade modeller. Varje kugghjul är ett uppdrag som teamet ska lösa helt baserat på just ert teams behov.


I. SKRÄDDARSYDDA UPPDRAG
Ni får tre uppdrag i taget, som ni ska lösa, individuellt eller tillsammans, i teamet.
Om ni ska lösa dem tillsammans så är det du som processledare som ska se till att ni möts och kommer överens.

II. KOM ÖVERENS
Som processledare får du förslag på hur ni kan jobba med varje uppdrag under rubriken [För dig som processledare].
I de gemensamma uppdragen leder du teamet att komma överens om små förbättringar i er vardag.

III. SKRIV IN I TEAMR
Som processledare skriver du in vad teamet kom överens om i varje uppdrag.

IV. CHECKA IN
Alla i teamet ska sedan checka in på att det var det ni kom överens om.
När ni gjort det på alla tre uppdragen så öppnas en ny nivå i Teamr och ni kommer vidare!

V. FÖLJ UPP
Fyra veckor efter första överenskommelsen kommer ni att få svara på frågor kring era överenskommelser: Gör vi verkligen som vi kom överens om att göra?
De uppföljningarna ska du som Processledare använda för att få till de förändringar ni kommer överens om.

BÄSTA TIPSET: AVSÄTT TID
De första månaderna behöver ni lägga kanske en halvtimme i veckan för att hålla ett bra tempo.
Det lugnar ner sig framöver, då ni bara för ett uppdrag i månaden.
Använd gärna en halvtimme av er ordinarie mötestid till dessa frågor.



Peka på det område du vill veta mer om.
ONBOARDNING
Den första nivån i Teamr handlar om att komma igång.
MOTIVATION
De tre första Uppdragen i Teamr är individuella. De hjälper er att sätta fokus på teamet - så använd dem gärna som diskussionsunderlag i din roll som processledare.
KARTLÄGGNING 1
I Teamr används teamkartläggningen Team Quality Survey. Med hjälp av 35 frågor som alla i teamet svarar på skräddarsyr Teamr just er utvecklingsresa.
ACTIVATION LEVEL
Här kommer tre nivåer med vardera tre uppdrag. Dessa är till för att ni ska jobba med frågor som just ert team har nytta av – baserat på vad teamet svarat på i den första kartläggningen.
KARTLÄGGNING 2
Efter normalt några månader är det dags att göra en ny kartläggning för att se eventuella förändringar.
MIRRORING
Här får ni två uppdrag där ni ska jobba med skillnaden mellan kartläggning 1 och 2.
CONSEQUENCE LEVEL
Nu kommer det tre uppdrag varje månad. Med hjälp av era uppföljningar och tidigare överenskommelser ska ni förbättra era överenskommelser - och framförallt se till att hålla dem.
OUTRO
Elva månader efter start får ni en slutkartläggning och två uppdrag att jobba med som sammanfattning av er insats. Bra jobbat!!
VIDARE ▸